Formuli 1 se přezdívá královna motosportu. Jednotlivé Velké ceny patří k nejsledovanějším sportovním událostem na světě. Stáje každoročně investují obrovské sumy do vývoje, aby byly lepší než konkurence. Piloti jsou společenskými celebritami patřící mezi nejlépe placené sportovce vůbec. A teď se navíc vrátil Michael Schumacher. No řekněte, může takovýhle sport nemít svou herní verzi? Samozřejmě, že nemůže a například v devadesátých letech vycházelo množství formulových simulací. Naposledy se tak ale stalo v roce 2002. Pak si exkluzivní licenci na F1 opatřila společnost Sony, která dále tvořila jen formulové arkády na konzole Playstation. To se nyní konečně mění, protože se licence dostala do rukou Codemasters, kteří titulem na ní postaveným chtějí potěšit majitele všech platforem a samozřejmě na tom co možná nejvíc vydělat.
Pravdou je, že letošní sezóna už je v plném proudu a herní zpracování nikde. Je jistě škoda, že si hráči nemohou vyzkoušet závody, které se momentálně zajíždí, také na svých počítačích a konzolích a výsledky porovnávat se skutečností, ale nakonec je lepší, že si Codemasters dávají na čas a nechtějí na trh vypustit mizernou a nedodělanou verzi. Tím by totiž do budoucna byli nedůvěryhodní, což si nemohou dovolit, protože F1 2010 je jen první v řadě. Následovat budou s největší pravděpodobností další ročníky, které by už měly vycházet včas. Návrat Formule 1 na jiné platformy než Playstation je ale každopádně velkou událostí, která si zaslouží pozornost. Obzvlášť, když se o vývoj starají v Codemasters, kde už několikrát ukázali, že závodní hry opravdu umí, byť to nejsou žádné simulace, ale tituly balancující někde mezi snahou o navození realismu a arkádou. Zkrátka ideální produkty pro masové publikum. Komu to nevoní, může nakonec zůstat u příslušných modifikací pro rFactor.
Ony mohly formulové hry vycházet i v minulých letech, jenže by nedisponovaly tím nejcennějším. A tím je pochopitelně oficiální licence. Formule 1 je obrovský cirkus, který nějakým způsobem zná prakticky každý. Většina lidí ví, kdo je ten Michael Schumacher nebo Lewis Hamilton a spousta z nich si chce vyzkoušet, jak se proti nim závodí. Proto je licence tak důležitá. Začíná to už u reálných tratí, na jejichž výstavbě si dávají Codemasters maximálně záležet. Virtuální obrazy
Další hodnotou podléhající oficiální licenci jsou pochopitelně stáje. Těch je v aktuálním ročníku třináct a stejný počet jich bude i ve hře. Kromě těch zavedených tak nebudou chybět ani nováčci HRT, Virgin a Lotus. Ale vzhledem k tomu, že by hra měla kopírovat reálnou výkonnost týmů, je otázkou, kdo za tyto nováčky bude chtít závodit, protože ve skutečných Velkých cenách končí pravidelně na posledních místech nebo předčasně mimo trať. Naopak, na prvních místech očekávejte staré známé veličiny jako Ferrari, McLaren či nově Red Bull. Jelikož hra vyjde až v pozdním průběhu sezóny, budou mít tvůrci dostatek dat, ze kterých čerpat, takže by měla být výkonnost týmů a pilotů nastavena vskutku autenticky. Ano, piloti jsou také důležití. Tvůrci tvrdí, že do hry chtějí dostat jejich osobnost a jízdní styl, tedy přinejmenším těch nejdůležitějších. To znamená, že mít za zadkem například Lewise Hamiltona nebo Fernanda Alonsa nebude nic příjemného, protože se na vás tito dravci budou neustále lepit a za každou cenu se snažit vás předjet. Zato třeba takový Jenson Buton si spíše počká a pojede takticky. Michael Schumacher potom jistě zaválí na mokré trati. Nováčky by zase mělo být jednoduché dostat pod tlak, aby udělali chybu. Z toho vyplývá, že umělá inteligence nebude ani zdaleka tak bezchybná, i když jak u koho. Zkušení piloti dokážou většinu závodů odjet bez chyb, ale jednou ji stejně udělají. Ti horší jich budou sázet klidně několik za závod.
F1 2010 bude široce nastavitelnou hrou. Pokud budete chtít, můžete si z ní udělat absolutní arkádu, kdy nebude problém projíždět zatáčky i ve slušné rychlosti. Mezi pomocníky patří zobrazení ideální stopy, asistence při brždění či rozjezdu, kontrola trakce apod. Jenže pak si člověk připadá, že formuli za něj řídí někdo jiný. Hráči tak jistě budou postupně přecházet na realističtější nastavení, kdy už bude celkem problém jen se s formulí rychle rozjet. Neopatrným přidáním plynu, navíc třeba na mokré trati, se dostanete do smyku, ani nebudete vědět jak. Na realističtější nastavení bude samozřejmě nutné i opatrně brzdit do zatáček a předjíždění nebude vůbec jednoduché. Stále to ale nebude typická simulace, kterou byste nemohli hrát bez volantu. Zkrátka, na řízení budete muset vyvinout jistou snahu, ale nepůjde o nic nepřekonatelného a pekelně obtížného. Autoři se ostatně soustředí spíše na pocity, takže byste měli pocítit nějaké to přetížení, které na piloty působí v zatáčkách apod. V průběhu závodu se budou také měnit podmínky na trati. Začne se na ní nanášet guma, což na daných místech zvýší přilnavost. Zaskočit by vás neměl ani deštík či pořádný déšť díky systému dynamického počasí. Pak samozřejmě bude nutné čachrovat s pneumatikami, a vzhledem k nepřesné předpovědi, která počítá jen s určitou pravděpodobností, bude volba mnohdy nejednoznačná, takže buď ve výsledku proděláte nebo vyděláte.
Nejvíce se pochopitelně těšíme na mód kariéry, kdy si budeme moct zajet několik sezón v řadě s vlastním jezdcem a postupně se vypracovávat od horších týmů přes průměrné až k těm nejlepším, u kterých se pak stanete hvězdou první velikosti. Velkým příslibem je pak multiplayer, který u závodních her vždycky znamená znásobení zážitku. Můžeme očekávat i vysoce kvalitní grafické zpracování – to Codemasters prostě umí. S největší pravděpodobností půjde o výborné závody. Definitivního potvrzení bychom se měli dočkat v září tohoto roku.